Om Berättarskolan

Berättarskolan började som en del av VIPstory redan 2004. Sedan blev det en egen webbplats 2007. De första åren publicerades en del nya texter men på senare år har det varit lite si och så med frekvensen.

Det här är heller ingen traditionell blogg, eller har inte varit. Det är snarare en samling lektioner, eller tips till den som gillar att skriva. Vi får se om den blir flitigare uppdaterad nu när den rullar på ett modernare publiceringsverktyg – WordPress.

Jag som skriver Berättarskolan heter Sölve Dahlgren och är författare till böckerna i serien InnebandyPiraterna. De och de flesta av mina övriga böcker, exempelvis nya (2023) romanen Frisparkad ges ut på mitt förlag, Dahlgrens Förlag. Jag ligger även bakom Boktugg, en sajt som tar dig med bakom kulisserna i bokbranschen.

10 Responses to “Om Berättarskolan”

1. Jag vill ha fler uppdateringar! Helst en gång i veckan hade varit kul! ;D

2. solve skriver:

Kul att du gillar sidan. En gång i veckan hade varit kul, men till att börja med ska jag kanske försöka lägga ut något nytt varje månad… 🙂
    /Sölve

3. Absolut ^^ kanske varje 20 eller något, det hade varit super. Ju fler saker som tipsar desto roligare blir det att skriva 😀
    Kram

4. Peter Tudt skriver:

Glad jag hittade denna sida, är inte så bra på att skriva själv. Jag måste förbättra mig på det! Så Berättarskolan är helt ok för mig 🙂

5. Sandra skriver:

Vilken kanonsida! Snygg design som man blir verkligen lockad av att läsa och intressanta och bra inlägg! Hit kommer jag komma tillbaka!

6. Richard skriver:

Sölve – vad händer? Har du kastat in handduken? VIPstory har slumrat in sedan mars och Berättarskolan likaså sedan augusti.

7. solve skriver:

Hej Richard,

VIPstory för en slumrande tillvaro, helt riktigt. Återkomsten blev inte så storstilad som jag hoppats, kanske har jag helt enkelt inte haft tid och energi att marknadsföra den tillräckligt eller så är det helt enkelt så att svenskar inte köper novellsamlingar och att det krävs mer än VIPstory för att ändra på detta faktum.

Att Berättarskolan “slumrat sedan augusti” är nog däremot inte riktigt sant om du tittar tillbaks. Historiskt har den här sidan inte uppdaterats särskilt flitigt och det har ofta gått både tre och fyra månader mellan inläggen, men ambitionen är att försöka publicera någon ny lektion varje månad i alla fall.

Mycket av min egen tid har gått till det nystartade Hoi Förlag (www.hoi.se) där jag gav ut boken “Lyckas med bokutgivning” och även är en av grundarna. Och sedan försöker jag finna tid till mitt eget skrivande där tredje boken i serien InnebandyPiraterna ska ut i höst…

/Sölve

8. Abbas Ridha skriver:

Hej!
    Jag vill börja skriva.
    Hur kan jag logga in.
    —————————————–

9. solve skriver:

Berättarskolan är ingen sajt där man loggar in och publicerar sina texter. Det är en blogg med tips för skrivande.

Prova exempelvis poeter.se om du vill publicera det du skrivit. Lycka till!

10. Cecilia Svensson skriver:

Åh vilken trevlig överraskning det var att snubbla in här! Har läst en del inlägg och handfasta råd. Sånt gillar jag. När det är konkret och tydligt. Ska absolut fortsätta och utforska denna sida.
    Hälsningar
    Cecilia