Använd intervju-metoden för att skapa en bild av dina huvudpersoner i romanen

juli 31st, 2010 - 

Om du tänker skriva en roman så gör du klokt i att först skaffa dig en tydlig bild av de viktigaste personerna i boken, dina huvudkaraktärer eller huvudrollsinnehavare. Det gäller både hjältar och skurkar och andra som har framträdande roller på något sätt.
Man brukar få rådet att göra en psykologisk profil på dem, beskriva deras utseende och personlighet och relationer till andra personer i boken. Ibland kan det kännas svårt och krångligt. Då kan man ta till intervju-metoden istället.

Låtsas att du är journalist

Intervju-metoden, som jag kallar den, bygger på att du låtsas att du är journalist och ska skriva en lång artikel om din huvudperson. Därför gör du helt enkelt en intervju med honom eller henne och ser till att ställa frågor om allt som du kan tänkas vilja veta, eller behöver veta. Sedan skriver du ihop det hela till en artikel, inklusive en rejäl faktaruta där man får veta de där klassiska sakerna som brukar stå när de intervjuar kändisar:
födelsedatum och födelseort
familj
Utbildning
Karriär (om personen är vuxen alltså)
Fritidsintressen
Favoriträtt
Idoler:
Ja i den här listan, här kan du fylla på med allt möjligt egentligen. Även om vissa saker kan verka rätt ovidkommande, som exempelvis favoriträtt, så kan de komma till nytta när du sedan skriver romanen. Tänk dig att du gör intervjun innan romanen börjar, den ska alltså inte handla om det som personen råkar ut för under själva romanen.
Om du vill kan du istället göra en separat artikel som en intervju EFTER att huvudpersonen genomlidit allt du utsatt honom/henne för i boken. Men ska du ha nytta av det ska du göra även det innan du skriver själva romanen.

Ställ frågor om det du vill veta

Jag själv har ju jobbat som journalist i snart 20 år så för mig är det rätt naturligt att göra en intervju med en huvudperson. Men för dig som aldrig gjort det så är nog den vanligaste frågan jag får angående detta: vad ska man fråga?
Ja, vad vill du veta?
Ställ frågor som gör att du får en bättre bild av personen. Ett bra tips (som gäller även om du ska göra en vanlig intervju) är att ställa öppna frågor, dvs sådana som aldrig kan besvaras med ja/nej. Det är bättre att byta frågan “Hade du en lycklig barndom?” mot frågan “Berätta lite om din barndom?”.
Andra intressanta frågor kan vara “Hur tror du att andra personer skulle beskriva dig?” eller “Vad är det viktigaste i livet för dig?”.
Bra frågor är de som ger konkreta svar men indirekt även en bild av personen. Som att fråga en kvinnlig huvudperson “Hur mycket pengar lägger du på kläder varje månad och hur många skor har du?”. Ett svar där kan visa om det är en modemedveten citykvinna eller någon som föredrar joggingbyxor och gummistövlar eftersom hon bor på en enslig gård.

Så vad ska du använda den här artikeln/intervjun, som du gjort med din huvudperson, till? Jo, den blir ditt uppslagsverk under själva skrivprocessen. När du ställs inför en situation då du exempelvis behöver veta något om huvudpersonens barndom eller rentav vilken maträtt han gillar bäst – då ska du gå tillbaks till artikeln och hitta svaret där – istället för att hitta på det under skrivprocessen.

Spelar det någon roll? Ja, visst kan man hitta på under skrivprocessen. Det behöver man alltid göra. Men när man nästa gång ska leta rätt på exempelvis vilken favoriträtt Kalle nu hade – då är det enklare att göra det i intervjun med honom än att försöka hitta den där scenen där det nämndes i ett citat…

Hur lång ska intervjun med min huvudkaraktär vara?

Det är upp till dig. Ju mer framträdande roll en person har, desto längre intervju eftersom du gärna vill veta mycket mer om honom/henne. Men det kan räcka alldeles utmärkt med 2000-3000 tecken plus en faktaruta om du får med allt viktigt där. Har du en enda huvudkaraktär kanske intervjun bör vara betydligt längre och mer djuplodande. Tänk Dagens Nyheter för huvudpersonen och Aftonbladet på sidokaraktärerna.
När jag skrev min första roman “InnebandyPiraterna – Första säsongen” så gjorde jag väldigt korta personporträtt på vissa spelare. Lite för korta insåg jag i efterhand och det var då jag kom på intervju-metoden.
Samtidigt så är intervjun du gör inte statisk. Du kan mer än gärna tillfoga faktauppgifter i den ifall du kommer på att du behöver veta något under tiden som du skriver själva berättelsen. Plötsligt kanske du kommer på att Josefin inte har något körkort. Då kan du gå tillbaks och lägga till det i personporträttet.

Andra artiklar på Berättarskolan.se om att skapa karaktärer:
Låt dina huvudpersoner säga vem de är
Skapa livfulla karaktärer

8 Responses to “Använd intervju-metoden för att skapa en bild av dina huvudpersoner i romanen”

  1. Mycket bra tänkt! Men det skulle ta mig för evigt att intervjua mina karaktärer. Jag känner att jag vet dem såpass att jag inte behöver göra en “analys”…men varför gör man en egnentligen? Jag kan tänka mig att man vill få fram karaktärerna, men borde man inte veta vad man vill ha för huvuderson? 🙂

  2. solve skriver:

    Hej Johanna,
    Självklart ska man känna sina huvudpersoner väldigt väl. Men det kan ändå vara bra att skriva ner deras egenskaper och bakgrund redan innan man börjar skriva – just för att kunna ha någonstans att gå tillbaks till utöver sitt eget minne. Det är i alla fall min erfarenhet, att man lätt börjar berätta historier om dem i själva boken och sedan ska man försöka komma ihåg längre fram i boken vad man nu skrev om personen.
    Dessutom är intervjumetoden (och andra analyser av huvudpersoner) ett sätt att undvika att man under själva skrivprocessen behöver sitta och fundera över “var föddes han nu?” och “vad har han nu för politiska åsikter?”…
    Men som alltid med skrivande – det finns inget rätt eller fel. Alla formar sina egna rutiner och tekniker. Ta det bästa ur olika metoder och tips. 🙂

  3. Okej 😀 Smart! Jo minnet sviker ju ibland ^^ det har jag ju varit med om 🙂
    Btw så ser jag fram emot nya uppdateringar, jag bara ÄLSKAR den här sidan 😀

  4. Johanna skriver:

    Jag skulle vilja att berättarskolan ville skriva lite om att skriva en biografi. Jag har nämligen hoppat på det, men känner mig lite vilsen när det kommer till upplägg och viktiga saker att tänka på när man sen skriver ur någon annans perspektiv. Nu är det ju inte bara jag som lägger ner tid på det.

    Tacksam för svar!
    <3

  5. Sölve Dahlgren skriver:

    Berättarskolan har framför allt fokuserat på fiktiva berättelser. Men jag ska se om jag kan hitta lite även om biografi-skrivande.
    En snabb googling gav den här artikeln som kanske kan ge lite tips:
    http://www.infoplease.com/homework/wsbiography.html

  6. Chris skriver:

    Hejsan!

    Vill börja med att tacka för en bra sida med informativa och relevanta inlägg!
    Skulle vara mycket uppskattat om du skulle kunna skriva några rader om vilket typsnitt/storlek/radavstånd/marginalindrag och liknande som är standard och om det finns olika normer då det gäller sådana frågor beroende på genre/boktyp?

    /Chris

  7. solve skriver:

    Hej Chris,

    Tack för beröm. Visst skulle jag kunna dela med mig lite av erfarenheterna från de böcker som jag formgivit hittills. En snabbkurs i bokformgivning genom ett blogginlägg helt enkelt.

    /Sölve

  8. AC Collin skriver:

    För den som vill lära känna sin karaktär på djupet erbjuder jag en nischad lektörstjänst som Fiction Profiler. Vid sidan av arbetet som lektör och skrivarcoach tar jag emot klienter i terapi med psykosyntesinriktning.

    Som Fiction Profiler använder mig av samma tekniker och förhållningssätt som i terapin, med skillnaden att det är din fiktiva karaktär som är klient. Det är mycket spännande. Just nu kan du tävla och vinna en profilering!