När skrivandet blir en lek kan du ta det på allvar

januari 10th, 2010 -

Det krävs tusentals timmars träning för att bli riktigt duktig på att skriva. Hur ska du orka det om du inte tycker det är roligt? Det måste helt enkelt bli en lek. Först då kan du ta det på allvar.

För ett litet barn är allt en lek. Man leker för att lära sig. Det går att hitta glädje i allt man tar sig för. Men viktigare än något annat är väl att det man gör för att det är roligt kan förvandlas till en lek?
Skrivandet är något som lätt förvandlas till allvar. Gravallvarligt. Du försöker tvinga dig att skriva si och så många timmar varje vecka. Du pressar dig att prestera ord, meningar och sidor och mäter framgången i detta. Sedan får du prestationsångest eller skrivkramp som ett sms på telefonen.
Tänk om ett barn visste hur många timmars träning det krävdes för att lära sig gå eller prata? Läste nyligen att forskare räknat ut att det tar i genomsnitt 3000 timmar att bli riktigt bra på någonting. Det handlade där om en arbetsuppgift på ett jobb och slutsatsen var att det tog ungefär två år innan man blev riktigt bra på det man jobbade med, räknat med en dryg 40-timmarsvecka.

En annan undersökning säger att det tar närmare 10.000 timmars träning för att bli bäst i världen på någonting. Alltså sex år på heltid omräknat. En del menar att det räcker med 5.000 timmar om du har stor talang eller ifall konkurrensen på just det område du satsar på inte är lika hård.
Hur mycket tid lägger du på ditt skrivande och vilka förväntningar har du?
Tänker du bli proffs? Alltså publicerad författare som kan livnära sig på skrivandet? Då måste du nog räkna med 10.000 timmars träning och då inser man snabbt att det inte räcker med att lägga en halvtimme eller timme om dagen. Räkneexempel: en timme om dagen gör att det tar 27 år att nå 10.000 timmar.
Om man ska lägga mycket tid på någonting måste det vara roligt. Fundera över varför du tycker det är kul att skriva. Vilken del gillar du bäst?
Alla (de allra flesta i alla fall) som blivit proffs på något säger nämligen samma sak. “Jag drivs inte av att tjäna pengar, jag gör det för att det är kul”. Sedan är det klart att det inte är samma sak som att de skulle göra det gratis (vilket vissa verkar tro). Istället är det proffs-statusen som gjort det möjligt för dem att fortsätta lägga så mycket tid på det de älskar.
Men tills du kan försörja dig på skrivandet måste det vara en lek. Det måste vara roligt. Oftast är det faktiskt också betydligt roligare än många andra saker som upptar din lediga tid. Det handlar om prioritering. Om du måste följa sju olika tv-serier varje vecka så kan det vara svårt att hitta tid för att skriva.
Ett första steg är 23 minuters-metoden. När du behärskar den så satsa på att stegvis öka det till två timmar om dagen. Men det får aldrig kännas som ett tvång utan helst som ett sug.

Så tycker läsarna (kommentar saxad från gamla sajten)

# Frida
Monday, September 07, 2009 3:18 PM
“Alltså publicerad författare som kan livnära sig på skrivandet? Då måste du nog räkna med 10.000 timmars träning och då inser man snabbt att det inte räcker med att lägga en halvtimme eller timme om dagen. Räkneexempel: en timme om dagen gör att det tar 27 år att nå 10.000 timmar.”

Hur många professionella författare har skrivit 10 000 timmar innan de kommit ut med en bok??

One Response to “När skrivandet blir en lek kan du ta det på allvar”

1. Viola skriver:

Jag är en ung tjej som har en dröm, om att bli författare. Jag är 13år. För 4år sedan läste jag en riktig bra bok och ville också testa på att skriva. Det har gått 4år och jag har verkligen blivit bättre, men nu när jag blir äldre tappar jag min Inspiration… Jag vet inte hur jag ska få den till liv igen, har ni något tips?